Het succes van "Alarm für Cobra 11" is mede te danken aan de spannende actie-scenes en de daarbij behorende stunts. De realisatie van deze actie-scenes kost per aflevering gemiddeld circa € 350.000 . Al vanaf het begin worden de actie-scenes geproduceerd door de firma "Action Concept". Deze productie-frima uit Hürth is gespecialiseerd in het maken van actie-scenes voor tv en film. Het stuntteam van Action Concept kan zich meten met de stuntteams die meewerken aan de Hollywood actiefilms. Action Concept zorgt voor de realisatie van de gehele actie-scene: de voorbereiding, het uitvoeren van de stunts, het opnemen van de scene en de nabewerking van de opgenomen beelden.
Action Concept levert dus een kant-en-klare actie-scene af.
Voor Cobra 11 betekende dit dat bij de eerste twee seizoenen productie-firma "Polyphon" de niet-actie-scenes (dramascenes) produceerde. Action Concept produceerde de actie-scenes en leverde deze aan Polyphon. Laatstgenoemde firma koppelde alle scenes tot de uiteindelijke aflevering. Tegenwoordig worden alle scenes (actie en drama) door Action Concept geproduceerd. Juist doordat Action Concept de hele productie van de actie-scenes in handen heeft, zijn de actie-scenes uit "Cobra 11" erg spectaculair en worden goed in beeld gebracht. Een paar voorbeelden van stunts uit Cobra 11: een vrachtwagen crasht achterin een stilstaande file, een VW Golf slaat 5,5 keer over de kop en een Porsche 928 vliegt met 200 km/uur over een viaduct.
Voor het opnemen van de actie-scenes gaat een lange tijd vooraf. Eerst moet besloten worden hoe men de stunts in de scene gaat uitvoeren. Tevens wordt er een storyboard gemaakt, waarin de actie-scene als een soort stripverhaal is getekend. Ook belangrijk is het vinden van een geschikte opname-locatie. Voor Cobra 11 worden regelmatig Duitse snelwegen afgesloten. Meestal gebeurt dit in het weekend, omdat het dan minder druk is. Afhankelijk van het soort stunt kan het ook voorkomen dat men auto's moet voorbereiden: ze krijgen bijvoorbeeld een roll-bar of er wordt een automatische besturing ingezet als de auto zonder bestuurder moet rijden. Als al deze zaken zijn geregeld, gaat men naar de opname-locatie.
Daar aangekomen worden alle benodigdheden, zoals camera's en microfoons uitgeladen. Vervolgens beginnen de opnames. Meestal worden eerst de gebeurtenissen opgenomen die in de actie-scene voorafgaan aan de stunt. Als het mogelijk is worden tergelijkertijd voorbereidingen voor de stunt getroffen, zoals het bouwen lanceerschansen, wanneer auto's de lucht in moeten. Dan is het tijd voor de opname van de stunt. Hiervoor worden natuurlijk eerst de camera'a geplaatst.
Bij sommige stunts worden wel 14 camera's gebruikt, waarvan er een paar in zogenaamde crash-boxen zitten. Dit zijn hele stevige doosjes, waarin de camera zit.Hierdoor kan er bijvoorbeeld een vrachtwagen opvallen zonder dat de camera kapot gaat. Deze camera's leveren spectaculaire beelden.
Als alle voorbereidingen voor de stunts
zijn getroffen vindt er een bespreking plaats, waarin wordt bepaald wie welke functie tijdens de stunt heeft. En dan is het zover: de stunt wordt uitgevoerd. Na het spannendste moment van de dag worden soms nog enkele opnames
gemaakt die het eind van de actie-scene vormen.
Als alle opnames op film staan, gaan de filmrollen naar de studio. Daar worden de opnames eerst gedigitaliseerd: ze worden op een soort harde schijf gezet.
Met behulp van een computer en de nodige software kunnen de opnames, die dus nu op een harde schijf staan, worden nabewerkt. Dit nabewerken bestaat soms uit het wegwerken van hulpmiddelen die gebruikt zijn bij de stunt, zoals de stalen kabel van het Ratchet-systeem.De bewerkte opnames worden vervolgens gemonteerd in de juiste volgorde. De volgende stap is dat de gemonteerde scene wordt gekoppeld aan het geluid (beeld en geluid worden apart opgenomen). Ook worden er geluidseffecten en achtergrondmuziek toegevoegd. Wanneer dit alles gebeurd is, kan de actie-scene gekoppeld worden met de andere scenes uit de aflevering.
Bron: Henk-Gert's Alarm Fur Cobra11 Homepage |